Ο ΣΕΠΕΚΕΜ συμμετείχε στο Συνέδριο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος EMPOWER+
που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 19 Ιουνίου 2013 στη Θεσσαλονίκη. Η Πρόεδρος του ΔΣ κα Παπαλεξίου Αφεντούλα και ο Γενικός Γραμματέας κ. Βαζούρας Δημήτριος στην ομιλία τους (επισυναπτόμενο αρχείο) αναφέρθηκαν διεξοδικά στη σημαντικότητα και σπουδαιότητα του συγκεκριμένου Προγράμματος.
Παρακάτω ακολουθεί το κείμενο παρουσίασης του EMPOWER+:
Γενικό κείμενο
Είναι συχνό το φαινόμενο άτομα ώριμης ηλικίας να είναι θύματα διακρίσεων οι οποίες βασίζονται σε στερεότυπα και υποθέσεις σχετικά με την σωματική τους ικανότητα και αντοχές.
Αρκετές έρευνες έχουν αποδείξει ότι παρόμοιες αρνητικές προκαταλήψεις υπάρχουν και για τους εργαζόμενους ώριμης ηλικίας άνω των 50 ετών.
Στερεότυπες αντιλήψεις μεταξύ των εργοδοτών θεωρούν ότι οι δεξιότητες των εργαζομένων ώριμης ηλικίας είναι απαρχαιωμένες και ότι οι εργαζόμενοι αυτής της κατηγορίας είναι πιο δύσκολο να εκπαιδευτούν.
Στις ίδιες έρευνες έχει αποδειχθεί ότι ένας κοινός λόγος για τις διακρίσεις σε βάρος των εργαζομένων ώριμης ηλικίας είναι ότι αυτοί δεν «ταιριάζουν» με το νεανικό και δυναμικό προφίλ που οι επιχειρήσεις θέλουν να δείξουν ότι διαθέτουν. Αυτά τα δεδομένα οδηγούν συχνά τους εργαζόμενους ώριμης ηλικίας να έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση και μία έλλέιψη επιθυμίας να παραμείνουν περισσότερα χρόνια στον εργασιακό βίο.
Ωστόσο, οι εργαζόμενοι ώριμης ηλικίας έχουν με τα χρόνια αποκτήσει σημαντικότατες γνώσεις για την επιχείρηση ή τον φορέα που εργάζονται, τα προιόντα και τις υπηρεσίες που παρέχει καθώς και για τον κλάδο που δραστηριοποιούνται. Οι επιχειρήσεις και οι φορείς δεν θα πρέπει να απολέσουν αυτές τις πολύτιμες γνώσεις και εμπειρίες. Η εκπαίδευση ενός εργαζομένου ώριμης ηλικίας μπορεί να είναι μία άριστη επένδυση η οποία πολλές φορές μπορεί να έχει μεγαλύτερο όφελος για τις επιχειρήσεις ή τους φορείς από ότι η εκπαίδευση σε έναν νεαρότερο συνάδελφο τους.
Οι εργαζόμενοι ώριμης ηλικίας μπορούν να λειτουργήσουν ως μέντορες και καθοδηγητές των νεαρότερων και λιγότερο έμπειρων συναδέλφων τους. Επίσης οι εργαζόμενοι ώριμης ηλικίας μπορούν να αποτελέσουν μία σταθερή βάση για την επιχείρηση και τον φορέα και να αποτελούν παράδειγμα καλών εργασιακών πρακτικών.
Η πρόσβαση στην επαγγελματική εκπαίδευση και στην δια βίου μάθηση είναι σημαντική για την απόφαση ενός εργαζομένου ώριμης ηλικίας να παραμείνει στον εργασιακό βίο.
Ωστόσο, έρευνες έχουν καταδείξει ότι η πρόσβαση των εργαζομένων ώριμης ηλικίας στην επαγγελματική εκπαίδευση και στην δια βίου μάθηση και είναι περιορισμένη και σημαντικά μικρότερη από ότι η πρόσβαση εργαζομένων νεαρότερης ηλικίας.
Ειδικό Κείμενο
Στόχος του έργου EMPOWER+
Ο στόχος του έργου EMPOWER+ είναι να παρέχει στους εργαζομένους ώριμης ηλικίας από τον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα στην Ελλάδα, Ιταλία, Γερμανία και Ισπανία με τις απαραίτητες δεξιότητες ώστε να εμπλουτίσουν τον ρόλο τους και να μεταδώσουν την τεχνογνωσία και τις εμπειρίες που κατέχουν σε νεαρότερους και λιγότερο έμπειρους συναδέλφους τους. Επιπλέον η ενίσχυση των δεξιοτήτων και των γνώσεων των εργαζομένων ώριμης ηλικίας μπορεί να λειτουργήσει ως ένας παράγοντας που θα δώσει νέα διάσταση στον εργασιακό του βίο και θα τον παρακινήσει να παραμείνει στην εργασία για μεγαλύτερο διάστημα.
Ειδικοί στόχοι του έργου EMPOWER+
Το έργο EMPOWER+ μέσα από τις δράσεις του θα επιδιώξει:
- Να προετοιμάσει και να υλοποιήσει προγράμματα ενίσχυσης των δεξιοτήτων εργαζομένων ώριμης ηλικίας και των δύο φύλλων
- Να επεκτείνει το επιτυχημένο δίκτυο που είχε δημιουργηθεί από τον πρόγονο του έργου το EMPOWER πού είχε χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαική Επιτροπή
- Να αναζητήσει και να υιοθετήσει καλές πρακτικές στον τομέα της ηλικιακής διαχείρισης
- Να προωθήσει την ενεργό γήρανση μέσω της ανάπτυξης δεξιοτήτων οι οποίες δεν εντάσσονται στην καθημερινή ρουτίνα της εργασίας (πχ ικανότητες να λειτουργεί ως μέντορας) και της δημιουργίας ευκαιριών για να παραμείνει στον εργασιακό βίο.
- Να ενισχύσει και να ενθαρρύνει την συμμετοχή των σχετικών φορέων από τις συμμετέχουσες χώρες και την Ευρωπαική Ένωση στη συζήτηση για την ενίσχυση του ρόλου των εργαζομένων ώριμης ηλικίας.
- Να δοκιμάσει και να μεταφέρει κοινές μεθόδους και συστήματα για την εκτίμηση των εκπαιδευτικών αναγκών των εργαζομένων ώριμης ηλικίας ειδικά στον τομέα των υπηρεσιών.