Επισημάνσεις και προτάσεις επί του σχεδίου νόμου για την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων-Δηλώσεις του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης Κ. Μητσοτάκη 25/1/2014

Κατ΄ αρχάς σας παραθέτουμε αποσπάσματα της συνέντευξης του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης Κ. Μητσοτάκη στην εκπομπή  MEGA Σαββατοκύριακο (25/1/2014)

Τι θα γίνει με τις απολύσεις

…κάποιοι θα προέλθουν από τη δεξαμενή της διαθεσιμότητας, είναι εργαζόμενοι για τους οποίους δεν θα προκύψουν άλλες θέσεις προς απορρόφηση…

…οι εργαζόμενοι σε ΝΠΙΔ απομακρύνονται (απολύονται) εκτός εάν είναι με καθεστώς εργασίας Δημοσίου Δικαίου οι οποίοι μπαίνουν σε καθεστώς διαθεσιμότητας…

…αν υπάρχουν περιφερειακές δομές αυτές  πρέπει να επιστρέφουν είτε στα Υπουργεία ή στις
δομές της Αυτοδιοίκησης…

…μια δομή για μία δουλειά, όχι τρεις και πέντε δομές για μια δουλειά…

…το δημόσιο στην Ελλάδα στατιστικά είναι περίπου στον Ευρωπαϊκό μέσο όρο…

…ο λόγος για τον οποίο έχουμε πρωτογενές πλεόνασμα, είναι ακριβώς γιατί μαζεύτηκε το Δημόσιο…

Αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων

…ο νέος νόμος θα εφαρμοσθεί ………. με χρονοδιάγραμμα τον Απρίλιο στην αξιολόγηση του 2013…

… πρέπει να υποχρεώσουμε τη διοίκηση  να αξιολογήσει συγκριτικά…

…βεβαίως έχουν περικοπεί μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων σημαντικά αλλά ο δημόσιος υπάλληλος εξακολουθεί και έχει τη δουλειά…

….έχω εξαιρετικούς υπαλλήλους που δεν έχουν αυξημένα τυπικά προσόντα…..

…..οι πολύ εργατικοί υπάλληλοι, αυτοί οι οποίοι βγάζουν πραγματικά την πολύ δουλειά δεν έχουν χρόνο να πάνε να επιμορφωθούν…..

Οπως φαίνεται, έχουμε μια πλήρη αλλαγή πλεύσης του υπουργού, πλήρη αλλαγή των δεδομένων...

Τον τελευταίο χρόνο, πολλές φορές σε επισκέψεις που κάναμε σε υπηρεσιακούς χώρους κατά τις συνομιλίες μας, να αναγκαζόμαστε να τονίζουμε, ότι οι απολύσεις είναι κάτι που αφορούν όλους τους συναδέλφους. Κάποιοι συνάδελφοι πίστευαν ότι οι κατηγορίες, ή οι ειδικότητές τους ή ακόμα και κάποια ειδικά προσόντα τους, τους καθιστούσαν άφθαρτους. Δυστυχώς, η εξουσία δε στερείται φαντασίας. Έτσι, αφού οι δεξαμενές των ΙΔΑΧ, των ΔΕ, των ΥΕ, των καθηγητών κάποιων ειδικοτήτων, και τόσες άλλες στέρεψαν, ανακάλυψαν νέα δεξαμενή :ΤΟΥΣ ΑΧΡΗΣΤΟΥΣ!!!Και εδώ δε σε σώζει τίποτα!

Η πλειοψηφία των δημοσίων υπαλλήλων κατανοεί, υποστηρίζει και έχει ζητήσει στο παρελθόν την ανάγκη αλλαγής του υφιστάμενου πλαισίου αξιολόγησης των υπαλλήλων , στα πλαίσια της αναδιοργάνωσης και του εκσυγχρονισμού των δημόσιων υπηρεσιών, αλλά και της αντικειμενικής και δίκαιης αξιολόγησης όλων των υπηρεσιακών παραγόντων.

Εδώ και χρόνια ευαγγελίζεται το ελληνικό κράτος την εφαρμογή του  Κοινού  Πλαισίου  Αξιολόγησης , τη Διοίκηση Ολικής Ποιότητας και αναμένεται η  εφαρμογή τους.

Αντί για αυτά, που εφαρμόζονται σε όλες τις σοβαρές Ευρωπαϊκές χώρες επιχειρείται αυτή τη στιγμή  η  θέσπιση ενός  συστήματος   συγκριτικής αξιολόγησης το οποίο ακόμα και εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον ιδιωτικό τομέα, το απαξίωσαν και το εγκατέλειψαν, διότι αποδείχτηκε ότι διέλυσε κάθε έννοια συναδελφικότητας και ομαδικής εργασίας με την εφαρμογή του.

 Ο προσδιορισμός ανώτατων ποσοστών υπαλλήλων, που μπορούν να αξιολογηθούν ανά κλίμακα  στερείται λογικής βάσης ,καθώς προφανώς υπάρχουν υπηρεσίες που οι υπάλληλοι είναι όλοι υψηλού ή και μεσαίου επιπέδου και κανείς «κακός» , παρόλα αυτά είναι απολύτως υποχρεωτικό να ψάξουν να βρεθούν κάποιοι κρυμμένοι «κακοί» υπάλληλοι και να βαθμολογηθούν αναλόγως.

Θεωρείται λοιπόν  δεδομένο ότι δεν υπάρχουν υπηρεσίες που λειτουργούν σωστά και επιτυγχάνουν τους στόχους τους. Αλλά  μήπως και έγινε ποτέ πράξη ο Ν. 3230/2004 που προέβλεπε ότι πρέπει να τίθενται  σε κάθε υπηρεσία στόχοι και να προβλέπεται η δυνατότητα να μετρώνται  τα αποτελέσματα τους και η επιτυχία αυτών των στόχων; Αυτό γιατί δεν έγινε ποτέ;;; Μήπως για να είναι τώρα δυνατή η εφαρμογή αυτού του   απαράδεκτου οριζόντιου  μέτρου  με στόχο σας τις απολύσεις του 2014; Και ποιος έχει θέσει αυτόν τον στόχο;;

Έχουμε και λέμε λοιπόν:

Η εισαγωγή αυτής της πρωτοφανούς «νόρμας» κατηγοριοποιεί τους εργαζόμενους σε τρεις (3) βαθμίδες και συγκεκριμένα σε «καλούς», «μέτριους» και «κακούς».

Το παράδοξο είναι ότι εκ προοιμίου κρίνεται, το 75% των υπαλλήλων να είναι μέτριοι ή κακοί υπάλληλοι, δηλαδή :

- “Άριστοι“. Μόνο το 25% των υπαλλήλων κάθε Γενικής Διεύθυνσης θα μπορεί να συγκεντρώσει τη μέγιστη βαθμολογία.

- “Μέτριοι“. Ενδιάμεση βαθμολογία που θα μπορεί να λάβει έως και το 60% του προσωπικού.

- “Υποψήφιοι για διαθεσιμότητα“. Σε αυτή την κατηγορία θα υπαχθεί το 15% του προσωπικού.

Έτσι καλλιεργείται ο ανήθικος ανταγωνισμός μεταξύ των υπαλλήλων, καθίσταται αντιπαραγωγική η εργασιακή διαδικασία και ταυτόχρονα ανανεώνεται  η εξάρτηση από τους ανώτερους  και από τους αιρετούς.

Διαμορφώνεται μια νέα δεξαμενή απολύσεων που θα εξυπηρετήσει τις μνημονιακές υποσχέσεις , μόνο που τώρα προεκλογικά δε θα ευθύνεται για τις απολύσεις ο Υπουργός , ο Δήμαρχος, ο Περιφερειάρχης, ο Πρωθυπουργός εν τέλει, αλλά ο Γενικός Δ/ντής και οι Προϊστάμενοι, που επιβάλλεται να εφαρμόσουν τα ποσοστά που από το Νόμο ορίζονται και από το Γενικό Δ/ντή καταμερίζονται, αλλιώς θα υποπέσουν στο πειθαρχικό παράπτωμα της παράβασης καθήκοντος ?!και με βάση τον έτερο εμπνευσμένο Νόμο που τροποποίησε και αυστηροποίησε το πειθαρχικό δίκαιο θα τεθεί σε  αυτοδίκαιη αργία.

Προς κατάργηση όλων των παραπάνω, οι εργαζόμενοι προκρίνουμε τα συστήματα που στοχεύουν στην ομαδική εργασία και συνεργασία, με στόχο να καταστήσουν όλους εμάς αλλά και τον καθένα χωριστά, «μέρος της δημιουργίας – προσπάθειας» για τον εκσυγχρονισμό και την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών μας και παραθέτουμε τις εξής επισημάνσεις και προτάσεις :

Άρθρο 19: Ανώτατα ποσοστά ανά κλίμακα αξιολόγησης

Κατάργηση της ποσόστωσης (δεν ακυρώνεται η ουσιαστική αξιολόγηση και ο ανταγωνισμός)

Επιπλέον η κατάργηση της δυνατότητας «…επιμερισμού…» λειτουργεί αποτρεπτικά σε τυχόν αυθαίρετες, αυταρχικές και ιδιοτελείς πολιτικές υπηρεσιακών παραγόντων. Σκεφθείτε την ευκολία με την οποία θα μπορεί να στοχοποιηθεί αναίτια από έναν και μόνο υπάλληλο, μια οργανική μονάδα, προκειμένου να καταργηθεί.

Επειδή και οι κρίνοντες πρέπει να κρίνονται, θεωρούμε ότι σε όλους τους εργαζόμενους επιβάλλεται να τους δοθεί η δυνατότητα να αξιολογήσουν τους συναδέλφους προϊστάμενους τους κάθε βαθμίδας,  καθώς στο τέλος της διαδικασίας θα έχουν όλοι την ευκαιρία να δούνε πως φαίνονται στα μάτια των συναδέλφων τους.(Αξιολόγηση 360ο , Κ.Π.Α.)

Άρθρο 26: Γνωστοποίηση των εκθέσεων

Δεν είναι διοικητικά ορθό να κοινοποιείται στον υπάλληλο η τελευταία σελίδα της έκθεσης. Ο αξιολογούμενος επιβάλλεται να έχει πλήρες φωτοαντίγραφο της έκθεσης ώστε να έχει απόλυτη γνώση του περιεχομένου της αξιολόγησης ανεξαρτήτως καλής ή κακής βαθμολογίας, δίχως να προσφεύγει με έγγραφα αιτήματα για το αυτονόητο.

Άρθρο 29: Ειδική Επιτροπή Αξιολόγησης

Η μείωση των διορισμένων μελών επιτροπής (από 6μελή σε 3μελή) και η συμμετοχή συγκεκριμένης κατηγορίας υπαλλήλων (μόνο τρεις Γενικοί Διευθυντές) καθώς και η απουσία αιρετού εκπροσώπου των υπαλλήλων δεν διασφαλίζει την αντικειμενικότητα της κρίσης και το αδιάβλητο της διαδικασίας.

Στη συνείδηση των εργαζομένων, η ισομερής συμμετοχή αιρετών και διορισμένων συναδέλφων στο συλλογικό όργανο παρέχει τα επαρκή εχέγγυα της αμεροληψίας και της αντικειμενικότητας κατά την κρίση της προσφυγής.

Άρθρο 31: Μεταβατικές διατάξεις

Είναι γνωστό εδώ και χρόνια ότι αρκετές υπηρεσίες με ευθύνη πολιτικών ή υπηρεσιακών παραγόντων δεν εφαρμόζουν το άρθρο 12 του ΠΔ 318/1992

Ως εκ τούτου δεν είναι δίκαιο να αξιολογηθούμε για το παρελθόν έτος 2013 με διατάξεις που δεν γνωρίζαμε και μάλιστα δεν έχουν ακόμα ψηφισθεί από τη βουλή.

Αφεντούλα Παπαλεξίου

Πρόεδρος Δ.Σ. Σ.Ε.ΠΕ.ΚΕ.Μ.